Mai 2019

Hei fra Oslo!

Vi er tilbake fra vår fantastiske reise, og nå har jeg endelig fått satt meg ned og samlet opp bilder og opplevelser fra Sri Lanka. Jeg har fått mange spørsmål på Instagram om hoteller, steder og ting å gjøre, så jeg håper på å få svart på det meste i dette innlegget! Jeg skriver om de forskjellige stedene i kronologisk rekkefølge, tilfelle det er noen som kunne tenke seg å gjøre det samme, for det kan virkelig anbefales om man vil ha en like fantastisk opplevelse!

Sigiriya

Første stopp på turen i var Sigiriya. Vi landet med flyet i Colombo, og booket privatsjåfør inne på flyplassen ved ankomst. Vi booket da sjåfør for hele turen, og betalte 40.000 rupees (ca. 2000 nok). Med andre ord, veldig billig! Fra Colombo flyplass tok det ca. 3 timer i bil til Sigiriya, så vi var ikke fremme før sent på kvelden. Da var vi helt kjørt etter en hel dag med reising fra India, så det var rett i loppekassa!

Grunnen til at vi ønsket å dra innom Sigiriya, var for å klatre "Lions Rock", som er en vulkansk stein/fjell som bærer ruiner av et gammelt palass på toppen, bygget for ca. 1500 år siden. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal bekrive det, annet enn at det var utrolig fascinerende, og SÅ verdt det (var 40 grader og vi hadde glemt vann, så dere kan tenke dere hvordan det var å gå til toppen haha). Vi fikk sett hulemalerier, og det hele var generelt en ganske utrolig opplevelse. Lions Rock er også en av UNESCOs åtte verdensunder. Anbefales virkelig!

Vel, dette var typ de eneste bildene jeg tok her, rett og slett fordi det var sååå varmt at jeg orket ikke ta bilder engang haha. Men så fin utsikt fra toppen!

Kandy

Andre stopp i Sri Lanka var Kandy! Kjøreturen fra Sigiriya tok ca. 2,5 timer. Her bodde vi på Aarunya Nature Resort som jeg har skrevet en hel del om HER. Vi hadde to netter her (endelig.. haha) og vi brukte tiden til å slappe ordentlig godt av og bare nyte jungeltilværelsen. Bare det å være på hotellet var en opplevelse i seg selv, og jeg er sikker på at jeg kunne flyttet inn der for alltid, haha.

Ella

Strekningen Kandy-Ella var eneste strekning vi valgte annen transport enn sjåføren vår, nemlig tog (sjåføren møtte oss i Ella). Grunnen til dette er at det skal være en av verdens fineste togstrekninger, og vi følte ikke vi kunne la sjangsen glippe når vi først var der. Togturen var absolutt fin, men man må ta i betraktning at man må klemme deg inn på dette toget sammen med mange hundre andre Sri Lankere og turister.. Togturen varte i ca. 3 timer og gikk kun én gang om dagen, så billettene blir alltid utsolgt. Her kan man enten være veldig tidlig ute med å booke sete-billetter så tidlig som en måned i forkant, eller kjøpe ståplass samme dag og satse på at man kommer seg med toget (ikke garanti for det). Vi fikk ikke tak i sitteplass-billetter (eller first-class som de heter), men fikk ståplass-billetter samme dag. Vi innså raskt at det kom til å bli voldsomt trangt på dette toget, og det ville være helt uaktuelt å stå inneklemt helt INNI toget uten noen form for ventilasjon. Vi ventet derfor helt til toget var stapfullt, før vi presset oss på ved inngangen, og bokstavlig talt hang utenpå toget, haha. Toget kjørte ikke så voldsomt fort, så det gikk greit. Men etterhvert som det begynte å bøtte ned med regn, ble det værre. MEN til tross for 3 tunge timer, fikk vi i det minste frisk luft OG et par fine bilder, haha. Jeg ser mest på det som en «morsom» opplevelse (selvom vi hatet det der og da), for vakkert var det utvilsomt!

Når vi omsider gikk av toget, møtte vi sjåføren vår på togstasjonen i Ella. Vi valgte å ikke sove over i Ella, da vi ikke følte det var noe vi måtte se eller gjøre der. Det eneste vi hadde på listen i området var å gå til "The nine arches bridge", som vel egentlig ikke er noe annet enn en veldig fin bro, haha.

Udawalawe

Udawalawe er en nasjonalpark sør i Sri Lanka. Her bodde vi kun en natt på en resort/hotell som het Kottawatta Village. Vi bodde i en egen «trehus»-villa med utebad. Det var sååå fint, og kunne gjerne hatt en natt ekstra her for å nyte det litt mer! Uteområdet var enormt og SÅ fint. Planen her var å bruke dagen på å dra på safari. Sjåføren vår fikset safaiguide for oss, og vi kjørte av gårde rundt kl. 11. Dette var definitivt en av de beste opplevelsene fra turen, da vi var veldig heldige med safarien, og fikk sett så mange dyr. Det aller beste var at vi fikk se en elefantflokk med en bitteliten elefantbaby som var kun 2 måneder gammel! Det var visstnok et svært sjeldent syn.

Etter safarien kjørte vi direkte til neste stopp, Unawatuna!

Unawatuna

Endelig strandliv!!! Etter 4 dager i India, og 5 dager i jungelen i Sri Lanka, var det riiiimelig deilig å komme ned til kysten og kjenne litt sand mellom tærne. Gud som vi hadde lengtet etter å bade i havet, haha. I Unawatuna skulle vi også være to netter, så her kunne vi virkelig bare slappe av, bade, spise mat og sole oss. Vi bodde på Sayura Beach Hotel, som lå perfekt til på stranden. Hotellrommet var enormt, og hadde den fineste sjøutsikten!

Ingen filter! Altså, soloppgangene her er så nydelige. Det eneste kjipe med strendene her, var at det var så sterke strømninger i havet at man ikke kunne bade mange av stedene. Heldigvis lå hotellet rett ved et naturlig basseng hvor det var "trygt" å bade. Ekstra kjipt var det at vi ikke kunne hoppe uti når vi så skillpadder!! De var enorme og lå å sirkulerte noen meter fra vannkanten. Jeg hadde SÅ lyst å løpe ut med GoProen, så det gjorde vondt i fotograf-sjela mi, haha..

Like bortenfor hotellet fant vi verdens søteste lille café som het Blue Caffeine. De hadde sååå gode smoothie-bowls. Skikkelig hippie-sted med feelgood musikk på radioen, love it!

Hikkaduwa

Siste stopp - Hikkaduwa! Å "spare det beste til sist" ga plutselig en ny mening når vi kom hit. For wow! Stranda var milelang strand i både lengde og i bredde, og nesten helt uten mennesker! Jeg stusset litt over at vi varså alene der, ettersom jeg hadde hørt at det skulle være en veldig "busy" strand med mye støy og folk. Det er mulig det bare var rolig akkurat der hvor vi bodde da, for stranda er jo som sagt ektremt lang. Vi bodde på "Lucky Elephant Hotel", som ligger noen minutter unna sentrum. Anbefales!

Har jeg glemt å nevne at vi stod opp kl. 05 hver eneste dag hele turen for å få med oss soloppgangen? Det var SÅ verdt det.

Da vi gikk langs stranden for å lete etter et sted for å spise lunsj, fant vi verdens fineste lille strandbar ca. en kilometer fra hotellet som vi endte opp med å gå til alle 3 dagene. Det var visst åpnet for kun en mnd siden, og het "Sea Salt Society". Sykt hyggelig, og veldig god mat. Og veldig instavennlig, haha. Anbefales!

Godt oppsummert var turen vår i Sri Lanka veldig helt fantastisk, og vi fikk et helt spekter av opplevelser! Fjelltur, safari, togtur, fine strender... Vi sitter igjen med så mange minner, og jeg kommer med hundre prosent sikkerhet til å reise tilbake om ikke så altfor lenge. Det er virkelig for fint til å la være. For ikke å glemme hvor ekstremt billig alt er der nede! Så, hvis du vil reise til et sted hvor du virkelig får valuta og opplevelser for pengene, så er Sri Lanka å anbefale på det aller sterkeste. Og please gjør dere selv en tjeneste å ikke bare booke et hotell på samme sted hele ferien, for det er virkelig SÅ mye å gjøre og se!

Jeg håper dette var til god hjelp for dem som kunne tenke seg å reise hit! Nå trenger jeg nye tips til feriedestinasjon, så kom gjerne med reisetips <3