Mars 2018

Daaa var vi tilbake hjemme i Norge igjen, og jeg må inrømme at det er litt nedtur å være tilbake etter en så fantastisk reise i Marokko. Jeg har som sagt filmet en del, så vlog derfra kommer veldig snart. Meen jeg lovet dere et lite bildedryss derfra, så here we go!

Hotellet vi bodde på i Marrakesh. Det heter MonRiad og er så utrolig sjarmerende og fint. Stort pluss for de søteste og genuine menneskene som jobber der, som hjalp oss med absolutt ALT - fra å booke bord på restaurant til å fikse leiebil til oss. Det ligger også helt perfekt til, så det er virkelig et sted jeg anbefaler dersom du vurderer tur til Marrakesh!

Her er fra suiten vår på Paradise Plage, i Taghazout. Vi var så heldig å få den beste suiten med den sykeste havutsikten.

Dette er altså tatt fra balkongen til suiten vår! Hvor sykt??

Paradis Plage har de også et Yoga House og crossfit av alle ting! Perfekt måte å starte dagen på.

Let´s suuurf!!

Så, dette er på en restaurant som heter Mounga (staver det helt sikkert feil), som ligger midt i Taghazout. Altså, bildet taler vel for seg selv, men FY så fint!! Vi dro hit siste kvelden for å spise middag mens vi så på solnedgangen. Så utrolig vakkert.

Hele denne turen har bare vært så bra, og vi har fått gjort så utrolig mye. Hvis du ikke allerede har Taghazout på bucketlisten din, så burde det skrives inn nå før det blir veldig turistifisert! Det er virkelig noe helt magisk med dette stedet.

En dag i paradis

Heeei hå!

Som nevnt tidligere kjørte vi fra Marrakesh til Taghazout i går. Jeg har faktisk vært her en gang tidligere i forbindelse med sufetur med LaPoint sammen med min kjære Sophie. Jeg elsket plassen, og måtte bare tilbake hit når vi først skulle til Marokko! Det er en 3,5 timers kjøretur fra Marrakesh, og det er så utvilsomt verdt det. Plassen er virkelig helt magisk. Hotellet vi bor på heter Paradis Plage, og er en enorm resort som ligger så og si på stranda. Og da snakker vi kilometer med sandstrand nesten helt for seg selv!

Dette er beachen ved hotellet vårt <3

Paradis Plage er uten tvil det beste og fineste hotellet jeg har bodd på. Mye takket være de nydelige menneskene som jobber her, men også fordi alt her er så gjennomført. Du finner også både spa, yoga house og surf house her. Stedet er kjent for bra surfing, så her kan man booke surfetimer sammen med erfarne og kule surfelærere.

Så, i dag dro vi til et sted som heter Paradise Valley, som er en oase midt inni jungelen. Vi dro supertidlig for å slippe mye folk der, og takk gud for det - for fy for et sted! Jeg har heldigvis tatt et lass med bilder og film derfra, så jeg skal la dem tale for seg.

Jeg kjenner jeg blir småstressa og nesten litt deppa av at turen går mot en ende, for det har virkelig vært en helt fantastisk tur og vi har fått sett og gjort så utrolig mye kult. I morgen tyder mye på at det blir et lite surfekurs på meg, så heldigvis har jeg enda noen ting å se frem til før vi vender nesa mot kalde Norge.

Hei fra Marokko!

Dagene her nede har gått i ett siden vi kom, og nå som vi fikk litt tid til å slappe av på hotellet før vi reiser videre til Taghazout tenkte jeg at jeg like gjerne kunne oppdatere dere litt om turen. Hotellet vi bor på heter Mon Riad, og ligger rett ved Jema El Fna, som er “medinaen” og knutepunktet i denne delen av Marrakesh. Hotellet - eller riad som det heter her - er så utrolig fint og sjarmerende. Jeg elsker marokkansk arkitektur! Så disse dagene har vi startet dagene med frokost på takterrassen, med den fineste utsikten!

Jeg må bare først og fremst si - wow, for et sted!! Det beste jeg vet ved å reise er å komme til et sted som er totalt forskjellig fra hjemme i Norge. Og det er det definitivt her. Alle fargene, arkitekturen og for ikke å snakke om alle de fine dørene! Jeg har ikke telling på hvor mange dører jeg har tatt bilder av haha.. På snakk om bilder så har nettet vært så tregt de siste dagene at jeg ikke får lastet opp flere bilder en disse to under, så bildeboost kommer senere!

Enn så lenge har vi brukt mesteparten av tiden på å gå rundt i gatene for å suge til oss kulturen og atmosfæren. Dette stedet er altså noe helt for seg selv! Vi har også rukket å spise masse god mat, og til nå har så og si alt vi har fått servert vært heeelt magisk! På dag 2 var vi på en restaurant som heter Barometre, som ligger i den nyere delen av Marrakesh. Maten der var helt nydelig! Vi ble også sittende i baren en stund, og det var uten tvil de beste (og fineste) drinkene vi noen gang har smakt. Bare det å sitte i baren å se bartenderen lage drinkene var et show i seg selv. Dette stedet MÅ man dra til dersom man først er i Marrakesh. Stedet ligger visstnok også øverst på lista hos TripAdvisor.

Ellers var vi faktisk på spa tidligere på dagen og (funfact..) jeg fikk min aller første ordentlige massasje! Først ble vi lagt på varme steiner i en hammam som det heter, og ble skrubbet og oljet fra topp til tå. Denne delen hatet jeg siden hun skrubbet så sinnsykt hardt og jeg klarte ikke tenke på annet enn at hun skrubbet bort brunfargen, haha. Massasjedelen var derimot himmelsk, og det var rett før jeg sovnet på massasjebenken.

Vi hadde egentlig planlagt en to-dagerstur ute i ørkenen med overnatting i telt, men vi innså raskt at det ble litt knapt med tid siden vi kun skal være her i en uke, og reiser ned til kysten i dag allerede for å se mer av dette vakre landet. Jeg hadde virkelig sett frem til den ørken-turen, så som et plaster på såret dro vi i stedet til et ørken-ish sted ikke så langt herfra for å kjøre buggy. Det var faktisk en utrolig fin tur! Vi avsluttet dagen med å spise på en sinnsykt fin restaurant som het Dar Essalam rett ved der vi bor. Her var det både god mat (det beste vi har spist hittil) og bra underholdning. Vanligvis er jeg ikke så stor fan av underholdning på restauranter, men her var det faktisk veldig bra og ikke minst hyggelig.

Nå venter en 4-timers kjøretur fra Marrakesh til Taghazout, så jeg må vel kaste meg rundt å pakke kofferten igjen. Takk for nå, Marrakech!

Drama i Paris

Hei igjen!

Etter en lang, fin og dramatisk helg i Paris sitter jeg altså nå hjemme i leiligheten i lille Oslo igjen. Jeg dro til Paris sammen med Sophie på torsdag, og vi har hatt noen utrolig fine dager der frem til i går, lørdag! Sophie har vært i Paris ganske mange ganger før, men for min del var det faktisk første gang der. Vi har selvfølgelig hatt en liten sightseeing-runde ved alle de obligatoriske plassene som Eiffeltårnet, Trümf-buen, Notre Dame, Moulin Rouge osv. Man har jo sett bilder og det er jo i grunn ikke noe nytt, men det er selvsagt en heeelt spesiell følelse å være der. Sophie er jo også ganske "into" fancy restauranter, så turen har vel i all hovedsak gått til god mat og people watching, haha. Heldigvis er det en felles interesse for oss begge.

Vi bodde i bydelen Montmartre, rett ved Moulin Rouge. Vi rakk til og med å gå litt rundt i området, og vi ble helt forelsket i alle de hyggelige gatene og bygningene. Bydelen var visstnok et "kunstner-sted" før i tiden, så vi var også innom et kunstner-museum. Veldig interessant!

Her utenfor Ralph Lauren-restauranten!

Så kom altså det som skulle bli turens vendepunkt. Jeg vil ikke fortelle i detaljer, da det i all hovedsak gikk utover Sophie og hun nok har lyst å skrive om det selv. Men kort oppsummert vil jeg bare minne alle på om å aldri ta øynene bort fra veska, for FY så fort og ubemerket det går når noen er så jævlige å rundstjele deg. I dette tilfellet er det altså snakk om en veske med Mac, mobil, kamera, pass og ja.. selvfølgelig alt det viktigste man har med seg på tur. Hele situasjonen endte veldig dramatisk og det var uten å overdrive som om vi var midt i en syk actionfilm. Virkelig.

Det som stresset oss mest i øyeblikket var vel at passet var borte og flyet gikk om bare få timer, samtidig som ambassaden var stengt frem til mandag. Så hadde vi vært maks uheldig hadde vi sett oss nødt til å bli værende i to dager til, men det ordnet seg altså på magisk vis.

Det her er virkelig den rareste, skumleste og sykeste situasjonen jeg har vært i, og allerede etter én dag føles det som en fjern drøm. Så nå kommer resten av dagen mest sannsynlig til å gå til en laaang dusj, trøste-spising og tidlig kveld, haha. Allerede på onsdag reiser jeg avgårde igjen, denne gangen til Marokko! Ser veldig frem til litt sol og varme nå.